EUROWEEK

 

Wyjazd na Euroweek odbył się już kilka tygodni temu. Jednakże uczestnicy wspominają cały czas wspaniałe chwile jakich częścią byli. Eryk Pazoła przygotował krótki filmik wykorzystujący zdjęcia z wyjazdu. Kto chciałby zobaczyć jak było to proszę kliknąć poniżej:

 

>>oglądaj<<

 


 

XIV Mistrzostwa Szkoły w Warcabach Klasycznych

dziewcząt i chłopców

a28 lutego odbyły się szkole Mistrzostwa w warcabach klasycznych. To już czternasty raz z kolei uczniowie stanęli do rywalizacji. Dziewczęta w swojej kategorii rywalizowały w liczbie sześciu uczestniczek. Chłopców stawiło się trzech. Mistrzostwa rozegrane zostały rozegrane systemem "każdy z każdym". Chłopcy rozegrali dwie rundy, czyli mecz i rewanż. Wśród dziewcząt na najwyższym stopniu podium uplasowała się Maria Brucks, kolejne osoby to Ewa Zbroniec, Wiktoria Bączkowska, Gabrysia Gaszek, Zofia Rogalska, Nikola Drygas. Wśród chłopców najlepszym zawodnikiem tego roku okazał się Krzysztof Płatek, drugie miejsce zajął Eryk Pazoła a tuż za nim Stasiu Wojciechowski. Dwójka najlepszych zawodników z każdej kategorii już 5 marca będzie reprezentował naszą szkołę na Mistrzostwach Powiatu w Starej Krobi. Życzymy powodzenia!

a  a  a

Mikołaj Rogala


 

Ferie zimowe w świetnym humorze

aDrugi tydzień ferii upłynął w naszej szkole pod znakiem wspólnych zabaw na zajęciach teatralno-kinowych. Dzieci w formie warsztatów rozwijały zainteresowania związane z teatrem, książką i filmem. Podczas pierwszego dnia (wtorek 20.02.) chętni uczniowie (z klas I-IV) mieli okazję odwiedzić Miejską Bibliotekę dla Dzieci w Gostyniu i poznać ją „od kuchni”. Na początek uczniowie zwiedzili czytelnie, poznali ciekawe zbiory biblioteki, dowiedzieli się w jaki sposób można z nich korzystać. Chętnie zagrali w gry dostępne dla dzieci oraz wzięli udział w konkursie ankietowym „Bajkowe zagadki”. Dalej grupa udała się do gostyńskiego Kina Pod Kopułą. Tam uczniowie obejrzeli pełen humoru film przygodowy dla dzieci pt. Tedi i mapa skarbów. Po powrocie do szkoły rozgorzała prawdziwa dyskusja na temat tego, co ciekawsze, lepsze, bardziej wartościowe - „Film czy książka?”. Uczniom trudno było zdecydować, jedni przygotowali plakaty, zachęcające do obejrzenia ulubionych filmów, inni polecali ciekawe i oryginalne książki. Ostatecznie temat nie został wyczerpany. Drugiego dnia (21.02.) uczniowie mieli możliwość poznać bliżej świat teatru. Na początek obejrzeli Teatrzyk Kukiełkowy pt. Baśń o Smoku Wawelskim, następnie dowiedzieli się jakie rodzaje lalek wykorzystuje się najczęściej w przedstawieniach teatralnych. Potem sami wykonywali kukiełki i pacynki. Prace dzieci były bardzo pomysłowe i oryginalne. Do tych lalek została dopasowana scenografia, którą dzieci również ozdobiły swoimi propozycjami. Uczestnikom warsztatów pozostało jedynie zamienić się w małych aktorów. Tak więc wykorzystując stworzone przez siebie lalki, odgrywali zabawne scenki. Trzeci dzień (22.02.) warsztatów zatytułowany „W Teatrze Masek” spędziliśmy na poznawaniu ciekawostek związanych z historią masek. Dzieci z bliska przyglądały się maskom weneckim, greckim czy meksykańskim. Następnie samodzielnie stworzyli własne maski na wzór współczesnych, karnawałowych. W tych kolorowych i zabawnych propozycjach pozowali do wspólnych zdjęć. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zabawę i wypoczynek spędzony w miłej i przyjacielskiej atmosferze! Serdecznie zachęcamy do uczestnictwa w zajęciach w kolejnych edycjach. A na pamiątkę wspólnych chwil - zamieszczamy zdjęcia.

 a  a  a  

a  a

Agnieszka Tokarska


 

Euroweek

aPomimo ferii zimowych w Szkole Podstawowej nr 5 ciągle coś się dzieje …  Śmiech W pierwszym tygodniu przerwy, grupa uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunkami: panią Barbarą Carvalho oraz panią Lidią Dudkiewicz uczestniczyła w pięciodniowym projekcie "Euroweek". Euroweek to program edukacyjny, który ma na celu doskonalenie umiejętności językowych w zakresie języka angielskiego oraz kształtowanie zdolności przywódczych uczestników. Program rozwija inteligencję, uczy wielokulturowości, komunikacji społecznej oraz rozwija kreatywność. Jest prowadzony przez wolontariuszy z całego świata, którzy pomagają dzieciom w poszerzaniu ich horyzontów w zakresie różnych kultur oraz podnoszą ich umiejętności potrzebne do międzynarodowej współpracy. Uczestnicy projektu podnosili nie tylko swoje umiejętności językowe oraz społeczno-komunikacyjne, ale mogli także rozwinąć poczucie własnej wartości oraz pewności siebie poprzez udział w zróżnicowanych zadaniach, takich jak: warsztaty językowe, odgrywanie ról, prezentacje, rozmowy motywacyjne oraz dyskusje grupowe i indywidualne z wolontariuszami. W trakcie pięciodniowego pobytu na ziemi Kłodzkiej, w województwie dolnośląskim, w malowniczej miejscowości Długopole Dolne uczniowie naszej szkoły nie tylko doskonalili wymienione wyżej umiejętności, ale przede wszystkim … doskonale się bawili ! Zwiedzili nowe miejsca, zaprzyjaźnili się z rówieśnikami z innych szkół oraz poznali wolontariuszy z całego świata (Armenii, Ugandy, Tajlandii, Wietnamu, Meksyku, Urugwaju, Nepalu, Indii, Etiopii,Kolumbii oraz Indonezji). Uczestnicy wyjazdu wzorowo reprezentowali naszą szkołę w tym wyjątkowym przedsięwzięciu rozwijając szereg umiejętności oraz zyskując i zabierając ze sobą wrażenia oraz wspomnienia, które na długo pozostaną w ich pamięci.

 a  a

 a  a

Barbara Carvalho

Lidia Dudkiewicz


 

 

Lekcja przyrody w Ardagh Group- hucie szkła w Gostyniu.

aW piątek 9 lutego br. uczniowie klasy 5 A z opiekunkami panią Agnieszką Białas i Jolantą Fajczyk wzięli udział w wycieczce do huty szkła w Gostyniu. Ardagh Group położona jest w sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 5 im. Ks. Franciszka Olejniczka, a także blisko miejsca zamieszkania uczniów i nauczycieli. Wybierając się na tę wycieczkę byliśmy zainteresowani technologią produkcji oraz przede wszystkim uzyskaniem odpowiedzi na pytanie: czy huta jest zakładem ekologicznym, przyjaznym dla środowiska i miejsca, w którym przebywamy i żyjemy.  Takie pytanie postawiliśmy sobie wraz z panią Jolanta Fajczyk na lekcji przyrody omawiając i sprawdzając doświadczalnie stan czystości powietrza, wody i gleby wokół szkoły. W hucie zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i z panami, którzy byli naszymi przewodnikami udaliśmy się na teren zakładu. Dowiedzieliśmy się, że w hucie wszystkie procesy są sterowane i kontrolowane przez system komputerowy, zadania wykonują maszyny, które nadzorują pracownicy. Obejrzeliśmy pokaźnych rozmiarów elektrofiltr, do którego podłączone są kominy. Dowiedzieliśmy się, że elektrofiltr oczyszcza dymy pochodzące ze spalania gazu ziemnego (najmniej szkodliwego w procesie spalania) w około 98% i na dowód tego mogliśmy zobaczyć unoszący się delikatny, biały dymek. Ekologiczne działanie zakładu to również stosowanie, jako głównego surowca do produkcji tłuczonego szkła w 60 % pochodzącego z recyklingu. Kolejny raz stwierdziliśmy, jak ważna jest świadomość, wiedza i działanie w dziedzinie segregacji odpadów powstających w  gospodarstwach domowych. Zwiedzając hutę zobaczyliśmy na czym polega cały proces technologiczny produkcji szkła białego, tj. słoików  i butelek. Dowiedzieliśmy się, że zakład stosuje najnowszą technologię produkcji polegającą na podziale kropli szkła na ,,cztery części,,, zobaczyliśmy na monitorze wnętrze pieca hutniczego. Na koniec naszej wyprawy w sali konferencyjnej obejrzeliśmy filmy pokazujące zasięg działania Ardagh Group i historię jej powstania, odpowiadaliśmy na pytania, sprawdzające naszą wiedzę na temat działania huty i otrzymaliśmy prezenty. Na koniec podziękowaliśmy naszym przewodnikom i opiekunom za to, że mogliśmy uczestniczyć w tak ciekawej lekcji przyrody poza szkołą.

a  a

Uczniowie klasy 5 A z panią Jolantą Fajczyk


 

Dodatkowe informacje