a

 


 

„Bal karnawałowy”

aStyczeń to czas zabawy. Z racji ferii, drugie półrocze rozpoczęliśmy wypoczęci i chętni do nauki. Uczęszczając do szkoły, nie zapominamy oczywiście o nawiązywaniu relacji z rówieśnikami i dobrej zabawie, bo przecież nie samą nauką uczeń żyje. W tłusty czwartek dzieci, uczęszczające na zajęcia świetlicowe, wzięły udział w balu karnawałowym. Do szkoły przyszli przebrani. Przeważały kotki, stróże prawa i super bohaterowie. Zabawa była wyśmienita, a w przerwach między jednym tańcem a drugim objadaliśmy się pysznymi pączkami. W przygotowanie układów tanecznych dla najmłodszych przyłączyły się dziewczyny ze starszych klas. Znakomicie poprowadziły całą imprezę, za co bardzo dziękujemy.

a  a  z

a  a  a

a  a  a

a

 

wychowawcy świetlicy

Magdalena Szwengler

Marzena Michnowska


Zwierzęta Arktyki

aMimo że luty nie rozpieszczał nas śniegiem, w klasie  3c, jak najbardziej, było zimowo i mroźno. To za sprawą pracy plastycznej, którą uczniowie wykonali, a która powstała na podstawie omawianej lektury „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”. Rok temu, podczas poznawania Antarktydy, dzieci zrobiły pingwiny z plastikowych butelek, gdyż  poznawały „Zaczarowaną zagrodę”. Teraz zwierzęciem zamieszkującym biegun północny i niekwestionowanym królem tej krainy jest niedźwiedź polarny. Jak widać na załączonych zdjęciach praca nie była trudna, a efekt jak najbardziej ciekawy. Zachęcam Was do korzystania z przedmiotów codziennego użytku i tworzenia z nich interesujących prac.

 a  a

wychowawca

mgr Justyna Tomczak


 

Eksperymentujemy

zCzy wiecie czym jest głos? Jaki narząd człowieka go wytwarza i gdzie się on znajduje? Otóż uczniowie klasy 3c dzisiaj właśnie poznawali te zagadnienia i próbowali przekonać się, że głos to nic innego, jak fala dźwiękowa, która rozchodzi się w przestrzeni. Wykonaliśmy dwa eksperymenty. Jeden z linijką ułożoną na blacie stolika, ze znacznie wystającą jej częścią i wprowadzoną w drgania. Drugie doświadczenie wiązało się z wykonaniem prototypu telefonu. Próby jego działania dzieci sprawdziły na boisku szkolnym. Sami zobaczcie ????

a  a

z

 

wychowawca

mgr Justyna Tomczak


Szlifowali parkiet
 
Za oknem już prawie wiosna, ale wróćmy jeszcze wspomnieniami do piątku 25 lutego. Wtedy w naszej szkole odbyła się dyskoteka karnawałowa dla klas 4-8. Mimo spontanicznej organizacji zabawa była dopięta na ostatni guzik. Wiele osób pojawiło się w ten piątkowy wieczór w szkole aby razem pośpiewać i potańczyć. Uczniowie świetnie się bawili, o czym świadczą liczne pochwały z ich strony. Zabawie i uśmiechom nie było końca!
 

Na dowód Belgijka w ich wykonaniu ! ????

>>obejrzyj<<

>>obejrzyj<<

Adam Bartkowiak


 

Wśród bogów i bohaterów greckich

a24 lutego uczniowie klasy 5a przybyli na lekcję języka polskiego jako bogowie i bohaterowie greccy. W ramach utrwalenia znajomości zagadnień mitologicznych, zadaniem uczniów było przygotowanie strojów, atrybutów i krótkich informacji na temat prezentowanej przez siebie postaci. Oprócz Zeusa, Hery, Eris, Ateny i innych bóstw olimpijskich, pojawił się też Syzyf, Pandora, Tezeusz, Dedal, Orfeusz i Odyseusz oraz czarodziejka Kirke. Bohaterowie, którzy zostali zaprezentowani, są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych postaci w mitologii greckiej. Mieli też duży wpływ na kształtowanie się kultury greckiej. To za ich przyczyną powstało wiele związków frazeologicznych, którymi posługujemy się do dnia dzisiejszego.

A jak wyglądali bohaterowie greccy, za których przebrani byli uczniowie klasy 5a, popatrzcie:

a  a  a

a

Beata Kopaszewska


 

LEKTUROWE PUDEŁKO

aLekturowe pudełko pełne skarbów nawiązujące do lektury H. Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” tworzyli uczniowie klasy 5b. Musieli wytężyć wszystkie swoje zmysły i umysł, by zgromadzić w „pudełku z lekturą” przynajmniej dziesięć rekwizytów, które kojarzą się z przeczytaną książką. W związku z tym,  że powieść Sienkiewicza dotyczy Afryki, więc w pudełku znalazły się przedmioty dotyczące tego kontynentu, np. piasek, słonie, rośliny. Uczniowie zamieszczali też opisy prezentujące bohaterów oraz mapki z trasą ich podróży. Nie zabrakło też podróżniczych rekwizytów, np. rękawiczek czy butelki z wodą. Dobór każdego z włożonych do pudełka przedmiotów uczniowie potrafili świetnie uzasadnić. Udowodnili tym, że doskonale orientują się w lekturze. Brawo!

 a  a  a 

a  a

a  a

a  a

a  a

Magdalena Woźniakowska


 

Nauka jazdy na łyżwach

aW okresie gdy nauka zdalna jeszcze nas nie dopadła a lodowisko w Gostyniu zostało uruchomione, cześć lekcji wychowania fizycznego zrealizowaliśmy na tafli. Dla niektórych uczniów były to pierwsze kroki na łyżwach. Natomiast większość uczestników była już nieco zaznajomiona z tematem jazdy na lodzie. Podczas zrealizowanych lekcji wychowania fizycznego uczniowie mogli ćwiczyć jazdę przodem, tyłem, na jednej nodze, przeplatankę a nawet strzał na bramkę krążkiem. Młodzi adepci ślizgania szybko podnieśli swoje umiejętności i dużym zaangażowaniem przystępowali do kolejnych zajęć. Zdalne nauczanie nieco popsuło nasze plany względem większej ilości uczestników. Jednak klasa 4c ostro trenowała nawet pod okiem gostyńskich Tygrysów, zawodników drużyny hokejowej naszego miasta, którzy także biorą udział w rozgrywkach ligowych w barwach Koziołków Poznań. Mateusz Szymczak oraz nasz uczeń z klasy 7c Jan Cwojdziński przybyli na jedną z lekcji by pokazać kilka trików na łyżwach. Mamy nadzieję, że w przyszłym sezonie lodowisko także zostanie otwarte i będzie można dalej szlifować swoje umiejętności. Może na wiosnę wskoczymy na rolki?

 a  a

a  a

Mikołaj Rogala


 

Lektury nie takie straszne

aCzy powtórka przed egzaminem musi być nudna? Oczywiście, że nie. W czasie wakacji p. Magdalena Woźniakowska i Beata Kopaszewska wpadły na pomysł, aby powtórki z lektur przed egzaminem stały się ciekawe, przyjemne i przede wszystkim pozostały w pamięci uczniów. W tym celu przygotowały karty do gry, na których umieszczone zostały postacie z danego dzieła literackiego oraz pytania dotyczące treści. Na lekcji powtórkowej uczniowie podzieleni zostają na grupy. Przedstawiciel losuje kilka kart i grupa przygotowuje odpowiedzi. Ta z nich, która udzieli trafnej i wyczerpującej odpowiedzi, otrzymuje nagrodę, którą wyznacza nauczyciel – punkty lub ocenę.

Dzięki rywalizacji, grupy starają się jak najgłębiej sięgnąć do znajomości dzieła literackiego i wykazać się wiedzą, która zaskoczy kolegów i koleżanki.

 s  a  d

BeataKopaszewska

Magdalena Woźniakowska


 

a


 

XXX FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY

PODSUMOWANIE

aW tym roku nasza szkoła po raz kolejny przyłączyła się do zbiórki na rzecz WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY. Celem akcji było zebranie pieniędzy na rzecz zapewnienia najwyższych standardów diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci Pomimo panującej sytuacji i ograniczonej liczby uczniów w murach szkoły, udało nam się przeprowadzić ciekawe atrakcje dla uczniów. Wszyscy obserwatorzy szkoły na Facebooku mieli możliwość wylicytowania zestawów różnych gadżetów, które udało nam się pozyskać dzięki hojności i uprzejmości rodziców naszych uczniów. Serdecznie wszystkim darczyńcą dziękujemy. Wśród uczniów klas 1-4 zostały rozprowadzone i sprzedane losy, których dochód trafił oczywiście do puszki. Każdy, kto zakupił los, otrzymał wylosowany upominek. Wśród nagród znalazły się przedmioty podarowane przez gostyńskie firmy. Nasi darczyńcy, jak co roku, obdarowali nas gadżetami firmowymi takimi jak: smycze, długopisy, karteczki, zeszyty, kubki, maskotki i wiele innych. W naszej loterii każdy los wygrywał, dlatego uczniowie chętnie kupowali nawet po kilka losów. Łączna kwota jaką udało nam się uzyskać wyniosła 4 119,85 zł. Z wyniku jesteśmy bardzo zadowoleni. Pieniądze zostały przekazane do gostyńskiego sztabu i z niecierpliwością oczekujemy ostatecznego wyniku zbiórki WOŚP.

 a  a  a

Wolontariusze:

Magdalena Szwengler

Paulina Nowakowska

Marzena Michnowska

Anna Juskowiak


 

Dzień życzliwości
 
aDnia 29.11.2021 r w naszej szkole odbył się Dzień życzliwości i pozdrowień, dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji w ramach realizacji zadania Młodzieżowy Lider Profilaktyki - gminny program profilaktyczny "Uzależnia mnie tylko uśmiech". W naszej szkole bardzo ważną rolę Liderów profilaktyki pełniły uczennice klasy 7g Jagoda Płatek i Amelia Wiliszewska.
W ramach zadania zrealizowaliśmy następujące działania:
- apel i przedstawienie profilaktyczne,
- drzewo życzliwości i pozdrowień,
- konkurs dla uczniów klas I-III na kartkę z okazji Dnia życzliwości i pozdrowień,
- konkurs dla uczniów klas IV-VIII na klasową gazetkę,
- kartki "Miłe słowa",
- gazetkę szkolną z okazji Dnia Życzliwości i pozdrowień,
- zajęcia profilaktyczno-wychowawcze podczas godzin z wychowawcą w klasach IV-VIII na temat uzależnień, w tym behawioralnych​
- na schodach naszej szkoły znalazły się hasła, które powodują uśmiechy na naszych buziach.
Ponadto na przerwach można było zrobić sobie zdjęcie w specjalnej ramce. Dodatkowo nasza szkoła przystąpiła do konkursu na zdjęcie promujące szkołę pt. "Uzależnia mnie tylko uśmiech". Pani Natalia Kolan wraz z panią Martą Wojtyniak stworzyły kolarz zdjęć. W konkursie nasza szkoła zajęła I miejsce wśród szkół gminy Gostyń. Wygrana w wysokości 800zł przeznaczona została na pomoce dydaktyczne.
 
a  z
a  a
 

Natalia Kolan
Marta Wojtyniak

UWAGA!

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z zestawami

jakie możecie wylicytować na rzecz

Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Zapraszamy do śledzenia profilu szkoły

na Facebook'u

>>przejdź do profilu<<

a


 

Wyzwanie- programowanie!

Klocki Lego Education WeDo 2.0 i Cargo Connect

2 część sprawozdania z innowacji

aNa początku stycznia wracamy z dalszą recenzją działań, w związku z podjętą w szkole innowacją, mającą na celu naukę programowania za pomocą specjalnych zestawów Lego. Tym razem w prezentacji udokumentowane zostały zadania, dotyczące projektu First Lego League Explore, podstawy inżynierii. Tegoroczne wyzwanie to Cargo Connect, w którym proces polega na inżynierskim doświadczeniu projektowania. Szczegóły zostały zawarte w prezentacji.

Oczywiście moc działań tkwi w grupie, czyli trzymamy się jednego z głównych założeń projektu. W pracy nad MODELEM (ostateczny efekt końcowy) grupa trzyma się podstawowych wartości: pomaganie sobie nawzajem i nauka poprzez zabawę.

Zapraszamy do wglądu >>obejrzyj<<

 

Weronika Janus

Anna Juskowiak

Paulina Nowakowska


 

Istny cyrk! – część 2 plus drobne porady dla chętnych

aW listopadzie na stronie szkoły pojawił się artykuł o realizowanej innowacji w klasie 3a. W ramach przypomnienia: projekt zawiera elementy pedagogiki cyrku, pedagogiki zabawy oraz Treningu Umiejętności Społecznych. Główne cele podałam w 1 części sprawozdania z realizacji, do której można wrócić.

 

Teraz przedstawię dalsze działania, zawarte w założeniach innowacji. W prezentacji multimedialnej nacisk tym razem kładę na ruch i budowanie zaufania (prawidłowe relacje rówieśnicze), które w dużej mierze na etapie edukacji wczesnoszkolnej odpowiadają za ogólny rozwój dzieci. Równowaga, balans, pokonywanie przeszkód, zadania wymagające koordynacji oka z ruchem ( np.: żonglowanie) oraz działania, wspierające naprzemienność lewej i prawej strony, wpływają na usprawnianie pracy obu półkul mózgowych. To z kolei jest znaczące dla zdobywania umiejętności szkolnych przez dzieci, wykorzystywanych w ławkach podczas pracy z ćwiczeniami i podręcznikami.

 

Dlatego warto w domu stosować podobne ćwiczenia, z wykorzystaniem torów przeszkód, drabinek, hamaków, poduszek, koców, piłek itp.

 

Pamiętajmy o tym, aby dzieci jak najwięcej czasu spędzały na świeżym powietrzu lub na ćwiczeniach ruchowych w domu. W równowadze z aktywnością, wprowadzajmy zadania hamujące, wyciszające, z naciskiem na czynności manualne angażujące dłonie: rysowanie, malowanie, przeplatanie, gry planszowe, logiczne, a nawet pozwólmy się dzieciom się nudzić. Nuda to regeneracja i odpoczynek dla mózgu, wzrost empatii, organizacja zdobytych doświadczeń,

 

wzrost koncentracji. Ograniczmy czas spędzony przed monitorami telewizorów, komputerów i telefonów.

 

Niestety umysł dziecka nie jest gotowy na prawidłowe odbieranie w/w bodźców, co może prowadzić do przestymulowania.

 

Wróćmy z dziećmi do naszych czasów… wymagające zadanie, ale ile może przynieść frajdy i radości!

 

Zapraszam do wglądu >>obejrzyj<<

a  a

Weronika Janus


 

Podsumowanie zbiórki nakrętek na pierwsze półrocze.

zWe wrześniu został ogłoszony konkurs na klasowe zbieranie nakrętek. Podzieliliśmy go na dwa etapy. Kończąc pierwsze półrocze roku szkolnego 2021/2022 wyłoniliśmy zwycięzców. Worki z nakrętkami zostały zważone i ostatecznie najlepszy wynik, bo aż 21,5 kilograma uzyskała klasa 1c. Nagroda w postaci bonu o wartości 200 zł do pizzerii „Roma” została przekazana wychowawcy klasy pani Joannie Brucks. Życzymy wszystkim smacznego,  a pozostałe klasy zapraszamy do dalszej rywalizacji. Pamiętajcie, nakrętki zbieramy klasowo, a pod koniec roku szkolnego zostaną ponownie zważone i wyłonimy kolejnych zwycięzców. Dzięki tym, że nasi uczniowie wzięli udział w konkursie mogliśmy wspomóc Zuzię ze Smogorzewa, bo to właśnie dla niej przekazaliśmy zebrane nakrętki.

 

 Magdalena Szwengler

 Paulina Nowakowska


 

Grudzień w klasie 3a

aOstatni miesiąc roku, uczniom z klasy 3a upłynął w świątecznej atmosferze. W ramach dodatku do codziennych zajęć, dzieci miały do dyspozycji wiele bożonarodzeniowych wyzwań. Od pierwszego grudnia korzystały z kalendarza adwentowego, zawieszonego na tablicy, w którym znajdowały się zadania-wyzwania na każdy dzień. W kopertach były między innymi takie propozycje jak: nauka życzenia siebie wesołych świąt w trzech dowolnych językach obcych, zabawa przy świątecznych piosenkach, wykonanie jednego wspólnego łańcucha z papieru kolorowego, dbanie i pamiętanie o miłych gestach w szkole jak i poza nią, posprzątanie swoich zabawek, przygotowanie wystroju pokoju do Bożego Narodzenie i wiele innych. Szóstego grudnia zorganizowaliśmy klasowe Mikołajki – były specjalne zadania, filmiki, praca plastyczna. Oczywiście nie mogło zabraknąć choinki w formie symbolicznego, małego drzewka, które wraz z innymi ozdobami wprowadzało nas jeszcze bardziej w okres świąt Bożego Narodzenia.

Korzystając z okazji, uczniowie z klasy 3a, życzą wszystkim zdrowych i spokojnych świąt, spędzonych w gronie najbliższych osób.

 a  a

a  a

 Weronika Janus


 

Finał Mistrzostw Województwa Wielkopolskiego w drużynowym badmintonie dziewcząt

aPo zdobyciu Mistrzostwa Rejonu Leszczyńskiego nasze reprezentantki rozpoczęły rywalizację o tytuł Mistrza Województwa Wielkopolskiego. 9 grudnia w Donaborowie odbył się finał. Tym razem 7 drużyn stanęło w szranki. Drużyny zostały podzielone na dwie grupy drogą losowania. Nasze zawodniczki znalazły się w grupie 4 drużyn. Do pokonania miały reprezentantki z SP Donaborów, SP Sarbice oraz SP 27 Poznań. Pierwszy mecz rozegrały dziewczęta z rywalkami z Poznania. Po dość wyczerpującej walce nasze zawodniczki zwyciężyły co przybliżało je do osiągnięcia podium na tych zawodach. Niestety kolejne mecze pokazały, że bez specjalistycznego treningu w tejże dyscyplinie nie ma mowy o zwycięstwie. Nasze zawodniczki walczyły dzielnie w kolejnych dwóch meczach, jednak różnica była znaczna. Mimo ogromnego zaangażowania, wkładu sił przeciwniczki okazały się zbyt silne. Ostatecznie nasze zawodniczki uplasowały się na 5 miejscu w Województwie co jest oczywiście ogromnym sukcesem i serdecznie im gratulujemy.

Skład reprezentacji: Kaja Chudzińska, Olga Radczyk, Lena Gaszek

 a  a

a  a

Mikołaj Rogala


 

Choinkowe  ozdoby

aChoinkowe ozdoby z papieru, kto ich nie robił? Aniołki, bombki, gwiazdorki, no i oczywiście łańcuchy.  Bez nich, nie może być mowy o klasowej choince. Uczniowie z klasy II a wycinali paseczki, sklejali kółeczka, a później łączyli z pracą kolegi, koleżanki z ławki i wreszcie dłuuuugi, klasowy łańcuch gotowy! Następnie delikatnie zawieszony na choince, dopełnił ustrojenia świątecznego, kolorowego drzewka. Teraz można było uśmiechać się i pstrykać świąteczne zdjęcia.

 

a  a  a

a  a

Elżbieta Szczygieł


 

„Świąteczne Renifery”

aW grudniu zorganizowany został konkurs plastyczny z języka angielskiego „Świąteczne Renifery”. Wzięły w nim udział klasy 1, które wykonały swoje renifery na zajęciach w szkole. Dzieci z zapałem i ochotą przystąpiły do działania, chcąc jak najlepiej wykonać konkursowe zadanie. Każdy uczeń starał się, aby jego renifer był wyjątkowy. W rezultacie powstały piękne prace plastyczne, które uczniowie mogli zabrać do domu by obdarować nimi swoich bliskich. Poniżej podajemy zwycięzców oraz wyróżnionych uczniów, którzy otrzymali dyplomy oraz drobne upominki.

Lista nagrodzonych uczniów:

Klasa 1A

1 miejsce: Julia Sobkowiak

wyróżnienia:

Aleksandra Majchrzak / Alicja Sadowska / Amelia Turla / Iga Turla / Bartosz Zaremba

Klasa 1B

1 miejsce: Michalina Grząbka / Nel Konieczna

wyróżnienia:

Wojciech Bugzel / Olaf Michalski / Jakub Przybył / Maja Sobalska / Paulina Sosińska

Klasa 1C

1 miejsce: Zofia Glura

wyróżnienia:

Nina Hoffmann / Tymoteusz Mikołajczak

a   a

Barbara Carvalho

Marta Kaczmarek


 

Finał zbiórki „Mikołaje 2021”

aCo roku w naszej szkole organizowana jest zbiórka darów dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz rodzin potrzebujących wsparcia, w okresie świątecznym.  SP5 jest jedną z wielu jednostek, aktywnie biorących udział w akcji.  Ostatnie lata są wyzwaniem dla wielu z nas, a mimo to odzew Państwa i reakcja na potrzeby innych, przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. W 2021 roku udało nam się zebrać, dzięki pomocy uczniów i ich rodzin wiele pełnych kartonów, w których znalazły się: środki higieniczne pierwszej potrzeby, genialne wyprawki szkolne, suche artykuły spożywcze, słodycze idealnie nadające się na świąteczny okres,  duuuuużo książek oraz wiele pięknych zabawek, które uszczęśliwią niejedne dziecko. To dowód na to, że my jako szkoła możemy liczyć na współpracę i  wsparcie z Państwa strony.

Serdecznie podziękowania za zaangażowanie się w akcję od Szkoły Podstawowej Nr 5 oraz od Powiatowego Centrum pomocy Rodzinie w Gostyniu.

 a

 

Anna Juskowiak

Paulina Nowakowska

Weronika Janus


 

Dodatkowe informacje