LEKTUROWY KALENDARZ ADWENTOWY

aŚwięta tuż, tuż. Zaczęło się wielkie odliczanie. W naszej szkole czas pozostały do Bożego Narodzenia odliczamy na kilka sposobów. Zapewne sami macie na to przeróżne pomysły. Jedną z możliwości jest propozycja pań polonistek skierowana dla uczniów, którzy chcą nie tylko uatrakcyjnić czas oczekiwania na święta, ale też wykorzystać go, by poszerzyć swoją wiedzę o ciekawostki dotyczące omawianych na lekcjach lektur. Jeśli nie wiecie, ile centymetrów wzrostu miał Adam Mickiewicz, skąd pochodzą wampiry, jak miała na imię pierwsza kobieta na świecie albo dlaczego Mickiewicz brał ślub w pożyczonym garniturze, to skanujcie kody kreskowe ukryte w okienkach kalendarza adwentowego zawieszonego na korytarzu przy sali 39 – po ich rozkodowaniu dowiecie się wielu, nieraz zaskakujących, rzeczy. A więc do dzieła! Miłej zabawy i lektury!

z

Magdalena Woźniakowska


 

JESIENNE DRZEWO CYTATÓW

aJesień to refleksyjna pora roku. Aby wpisać  się w jej klimat, polonistki wprowadziły trochę tej kapryśnej i melancholijnej pani na szkolne korytarze: na jednej z gazetek ściennych pojawiło się drzewo, na którego pomarańczowych, złotych i zbrązowiałych liściach znalazły się piękne aforyzmy pochodzące z omawianych w klasach siódmych i ósmych lektur. Czytając je, jednocześnie można było przypomnieć sobie najważniejsze treści wielu utworów, pod ich wpływem zanurzyć się w refleksjach, a także odgadnąć źródła poszczególnych cytatów i wziąć udział w konkursie. W konkursie tym najlepszym detektywem w tropieniu cytatów okazała się Amelia Biernat z klasy 8c, która poprawnie rozpoznała aż 27 skrzydlatych słów. Zwyciężczyni, oprócz nagrody rzeczowej, przekazujemy gratulacje! Tak trzymaj!

a

Magdalena Woźniakowska


 

Świąteczny Wrocław, czyli przyjemne z pożytecznym

a7 grudnia 2021 r. klasa 8c uczestniczyła w wycieczce do Wrocławia, gdzie połączyła przyjemne z pożytecznym.

Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w Hydropolis, gdzie uczniowie uczestniczyli w warsztatach: „Powietrze i jego skład”. W czasie wizyty pod opieką instruktorów przeprowadzili szereg doświadczeń obrazujących rolę powietrza w życiu człowieka. Kolejnym punktem wizyty w Hydropolis było zwiedzanie wystawy. Na początku uczniowie obejrzeli krótki film na temat tego, skąd wzięła się woda, następnie przeszli do sal wystawowych, które podzielone zostały na strefy tematyczne. Uczniowie poznali rolę wody w miastach, głębinach, atmosferze i ludzkim ciele.

Kolejnym punktem była wizyta w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich w Muzeum „Pana Tadeusza”. W czasie wizyty uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej „Powtórka dla ósmoklasisty: Świat Pana Tadeusza”. Oprócz zwiedzania wystawy, przypomniane zostały najważniejsze kwestie związane z powstaniem dzieła oraz z treścią utworu. Uwagę uczniów zwrócono w szczególności na świat bohaterów, miejsce wydarzeń, zwyczaje, rozrywki i tradycje szlacheckie opisane w  utworze Adama Mickiewicza.

W czasie wizyty we Wrocławiu uczniowie mieli też okazję wziąć udział w Jarmarku bożonarodzeniowym, który był ostatnim punktem wycieczki.

a  a  a

Beata Kopaszewska


 

#ZuziaLalkaNiedużaChallenge

aDzięki mocy Facebooka nasza szkoła została nominowana do wzięcia udziału w challengu dla Zuzi ze Smogorzewa, która zmaga się z ciężką chorobą. Podczas apelu zorganizowanego z okazji Dnia Życzliwości wszyscy uczniowie odśpiewali piosenkę „Zuzia lalka nieduża”. Zanim przystąpiliśmy do wyzwania, uczniowie klas drugich przeszli po całej szkole z puszką, którą otrzymaliśmy od organizatorów zbiórki i zebrali przyniesione przez koleżanki i kolegów pieniądze. Łącznie udało nam się zebrać 1359,28 zł. W imieniu Zuzi oraz jej rodziców serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do zbiórki oraz wzięli udział w wyzwaniu. W linku poniżej można zobaczyć jak „Piątka” odśpiewała znaną wszystkim piosenkę.

>>YouTube<<

Magdalena Szwengler


 

Dzień tolerancji – inny nie znaczy gorszy

W miesiącu październiku w naszej szkole podjęliśmy różnorodne działania w ramach gminnego programu profilaktycznego Razem możemy więcej- zamknij drzwi przed depresją – zadania „Dzień tolerancji – inny nie znaczy gorszy”.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji z opisem przeprowadzonych działań.

 >>Obejrzyj<<

Jolanta Fajczyk

Magdalena Gorwa-Miś

Natalia Kolan

Marzena Michnowska

Izabela Nowak

Paulina Nowakowska

Magdalena Szwengler

Marta Wojtyniak


 

 

 

Wróżby andrzejkowe

aTradycyjnie, w wigilię imienin Andrzeja, uczniowie i nauczyciele z klasy 2b i 2c przygotowali i zorganizowali w swoich klasach dzień wróżb andrzejkowych.

W wesołych zabawach brali udział wszyscy obecni uczniowie. Dzieci wróżyły sobie kim zostaną i co ich czeka w przyszłości. Przekłuwając serduszka, mogli dowiedzieć się jakie będzie imię przyszłej wybranki / przyszłego wybranka, a przestawiając buty, sprawdzić kto z klasy pierwszy się ożeni / wyjdzie za mąż. Był to radosny dzień. W czasie zabaw wszyscy dobrze się bawili, a wróżby potraktowali z przymrużeniem oka Śmiech

a  a

z  a

Justyna Marcinkowska

Anna Juskowiak


 

Andrzejki II A

aKoniec listopada i oczywiście tradycyjnie- Andrzejki. W dobie pandemii skromniejsze i nie tak huczne, lecz trochę wróżb i zabawy, dla zachowania tradycji znalazło się. Dzieci z klasy II a odczytywały powstałe z wosku figurki. Nie zawsze było to łatwe i oczywiste, a także nie wszyscy to samo widzieliśmy. Na szczęście u każdego coś znaleźliśmy. Były więc: żółwie, drzewka, koty, psy, rycerze, auta, rybki …, wyobraźnia nie miała końca. Później oczywiście zabawa z butami. Skupienie na twarzy dzieci pokazuje oczekiwanie, który but dotrze do progu klasy???

 

a  a  a

Szczygieł Elżbieta


 

Konkurs plastyczny

aW listopadzie uczniowie klas drugich brali udział w szkolnym konkursie plastycznym na temat „Jesienna szaruga”. Do wykonania prac wykorzystali kredki, farby, papier kolorowy, plastelinę, liście drzew, skrawki materiału, filc, wycięte z gazet sylwety zwierząt i ludzi oraz wiele innych dodatków. Wszyscy wykazali się dużą pomysłowością i bogatą wyobraźnią. Spośród prac wykonanych w różnych technikach plastycznych wyłoniono siedem, których autorzy zostali nagrodzeni.

I miejsce zajęła Inga Sadowska kl. II c

II miejsce – Witold Wojtkowiak kl. II b

III miejsce – Filip Nowak kl. II a

 

Wyróżnienia otrzymali:

Olga Buk kl. II a

Zofia Tomczak kl. II b

Oliwia Furman kl. II c

Marcelina Michnowska kl. II c

Jan Majchrzak kl. II c

Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy!

 

Justyna Marcinkowska

Elżbieta Szczygieł

Anna Juskowiak


 

 

Mistrzostwa rejonu leszczyńskiego w badmintonie dziewcząt

w kategorii Igrzysk Dzieci

aPo zwycięstwie w Finale Powiatu Gostyńskiego nasza drużyna stanęła do kolejnego etapu rozgrywek. 23 listopada w SP nr 2 w Wolsztynie odbył się Finał Rejonu Leszczyńskiego w badmintonie dziewcząt. W związku z obecną sytuacją pandemiczną ilość drużyn została w finale zmniejszona. Tylko trzy drużyny mogły podejść do rywalizacji. Nasze dziewczęta walczyły o mistrzostwo z reprezentantkami SP Dąbcze oraz SP 2 Wolsztyn. Rozgrywki przebiegały w systemie każdy z każdym. Nasze zawodniczki oba mecze zwyciężyły po ciężkim boju 3-0. Tym samym zdobyły Mistrzostwo Rejonu Leszczyńskiego pozwalające na rywalizację na wyższym szczeblu. Nasze uczennice spisały się. Metodycznie szukały słabych punktów w grze przeciwniczek i skutecznie wykorzystywały tę wiedzę w grze. Straciły wiele sił, jednak opłaciło się to poświęcenie. Życzymy powodzenia na Mistrzostwach Województwa Wielkopolskiego, które odbędą się 9 grudnia.

Skład naszej reprezentacji: Kaja Chudzińska, Olga Radczyk, Lena Gaszek

c  a

Mikołaj Rogala


 

 

Uczennice SP 5 w Gostyniu

Mistrzyniami powiatu w sztafetach pływackich

19 października 2021r. na gostyńskiej pływalni odbyły się Mistrzostwa Powiatu w pływaniu. Naszą szkołę reprezentowały dziewczęta z rocznika 2009 i młodsze. Do rywalizacji stanęły drużyny z SP nr 1, SP nr 3 oraz nasze zawodniczki. Sztafeta składała się z 6 dziewcząt, z których każda do przepłynięcia miała dystans 25 metrów. Po zaciętej rywalizacji, jako pierwsze sztafetę ukończyły uczennice SP 5, następnie SP 2. Na trzecim miejscu podium stanęły dziewczynki z gostyńskiej „ trójki”.

Nasze uczennice oraz zawodniczki SP nr 2 w Gostyniu reprezentowały szkoły oraz powiat gostyński w Finale Wojewódzkim, który odbył się 17.11.2021r. w Poznaniu. Wielkie gratulacje dla naszych zawodniczek !!!

Skład sztafety:

Finał wojewódzki:

a

Olga Radczyk, Zofia Kurczewska, Wiktoria Wojciechowska, Lena Jaskierska, Barbara Niedziela, Blanka Mikołajczak, Natalia Fabisiak

Mistrzostwa Powiatu:

a

Lena Jaskierska Blanka Mikołajczak, Barbara Niedziela Zofia Kurczewska, Wiktoria Wojciechowska, Natalia Fabisiak, Lena Gasze, Julia Janiszewska, Eliza Danek

 

Agnieszka Zaremba-Gaszek


 

„Kasztany dla….”

Po raz kolejny w naszej szkole zorganizowana została zbiórka kasztanów. W poprzednich latach pomogliśmy Julii, wpłacając pieniądze na fundację. Tym razem postanowiliśmy, że zebraną kwotę 618,50zł przekażemy fundacji „ZOBACZ MNIE”, pod której opieką znajduje się uczeń naszej szkoły, zmagający się ciężką chorobą. Pomagamy lokalnie. W tym roku udało nam się zebrać 880 kilogramów kasztanów, które zostały sprzedane, a dzięki uprzejmości Rady Rodziców pieniądze zostały przekazane na konto naszego podopiecznego. Chcielibyśmy złożyć wszystkim uczniom i rodzicom serdeczne podziękowania za włączenie się do zbiórki. Dzięki takim akcjom uczymy nasze dzieci, jak w łatwy sposób możemy pomóc innych. Rozpowszechniamy wolontariat wśród młodych ludzi.

Magdalena Szwengler

Anna Juskowiak


 

Szkoła do Hymnu!

Już po raz kolejny w szkole rozbrzmiał Hymn Polski oraz pieśni patriotyczne, a to za sprawą akademii przygotowanej przez uczniów klas 3b i 3c z okazji Święta Niepodległości Polski. W tym roku udało się zebrać uczniów w hali w dniu 10 listopada i zaprezentować krótki program artystyczny i choć rzeczywiście taki był, to jednak przygotowania do niego wcale nie były ani krótkie, ani łatwe. Zapytacie, dlaczego? To za sprawą "poloneza"- tańca narodowego. Trzecioklasiści bowiem już we wrześniu rozpoczęli jego naukę. Najpierw dobór par, a to wcale uwierzcie nie było proste:), potem nauka dygnięcia, a później opanowanie odpowiednich figur i całej choreografii. Mamy jednak nadzieję, że efekt wszystkim się podobał. Drugim poważnym zadaniem dla dzieci było zapamiętanie czterech zwrotek polskiego hymnu. To właśnie ta pieśń wyróżnia nas, Polaków, wśród innych narodów świata i ważne jest, byśmy wszyscy potrafili go śpiewać w całości. Temu ma służyć między innymi akcja "Szkoła do hymnu", do której również i w tym roku włączyła się nasza placówka. Dzięki Wam wszystkim drodzy uczniowie, nauczyciele i pracownicy rozbrzmiał on setką głosów w naszych szkolnym murach.  

wychowawczynie klas  

3b - p. Sylwia Wojtkowiak  

3c - p. Justyna Tomczak



„Nasz chleb powszedni...”

 

a27 października 2021 roku uczniowie klasy 3b wraz z opiekunami udali się do Muzeum Piekarnictwa w Pleszewie. Znajduje się ono w budynku dawnej piekarni, która działała w tym miejscu od 1913 r. Jeszcze w 2005 roku wypiekano w niej chleb. Gdy właściciele – Państwo Grażyna i Tomasz Vogt – wybudowali nowoczesną piekarnię, w dawnej siedzibie postanowili urządzić muzeum.

Podczas lekcji muzealnej dzieci miały możliwość poznania tradycyjnych metod wyrabiania ciasta oraz zobaczyć narzędzia i stare maszyny, które ułatwiały pracę piekarzowi 200 lat temu. Uczyły się szacunku dla chleba i tradycji. Poszerzyły wiedzę o piekarstwie, zawodzie piekarza oraz jego historycznym warsztacie. Mogły również własnoręcznie formować z ciasta drożdżowego bułeczki, rogaliki i inne fantazyjne formy w zależności od pomysłowości.

W czasie, gdy dzieci oglądały film o historii chleba, ich „twórczość” wypiekała się w piecu. Gdy tylko smaczne i fantazyjne wytwory stamtąd wydobyto, zostały od razu zjedzone lub zabrane do domu. Wycieczka dostarczyła dzieciom wielu wrażeń i radości. Każdy uczestnik otrzymał ,,DYPLOM MISTRZOWSKI’’ za wykonanie figurki z ciasta.

 a

Sylwia Wojtkowiak

Agnieszka Białas


 

Koszulki marki „Balladyna”

aUczniowie klas ósmych (8b i 8d) mieli okazję wcielić się w rolę projektantów i stworzyć koszulki nawiązujące do poznanej wcześniej lektury – „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Okazało się, że znane są im symbole władzy, morderstwa, tajemnicy, sprawiedliwych wyroków, praw natury – chętnie malowali pioruny, maliny, wierzbę, koronę, nóż. Na koszulkach znalazły się także rymowane hasła, np. „Balladyna – krwawa dziewczyna”. Lekcja pozwoliła uczniom oswoić się z ukrytymi znaczeniami przedmiotów utworu.

z

Sandra Idkowiak


 

Informacja dotycząca drugiej dawki szczepień HPV

16 listopada 2021 roku

>>harmonogram<<

do wypełnienia i wydrukowania pozostaje ankieta

>>Ankieta<<

 


 

ZBIÓRKA „MIKOŁAJE 2021”

Właśnie ruszyliśmy z tegoroczną akcją charytatywną „Mikołaje 2021” w naszej szkole.

Szczegółowe informacje zostały przesłane wszystkim przez dziennik Vulcan, dodatkowo na korytarzach zostaną rozwieszone plakaty informujące, co i gdzie można przynosić.

Serdecznie zachęcamy do aktywnego udziału, w końcu każdy z nas może zostać Mikołajem.

Anna Juskowiak

Paulina Nowakowska

Weronika Janus


 

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek

zMiędzynarodowy Dzień Postaci z Bajek obchodzimy 5 listopada. Jest to również dzień urodzin Walta Disney’a, najbardziej znanego twórcy bajek, który w latach 30. XX wieku założył w Hollywood The Walt Disney Company – wytwórnię produkująca filmy rysunkowe. To wtedy rozpoczął się dynamiczny rozwój filmów animowanych dla najmłodszych widzów.

Bajki odgrywają ważną rolę w życiu każdego malucha. Bawią, rozwijają wyobraźnię, wzbogacają słownictwo. Wartościowe bajki wykształcają w dzieciach także odpowiednie postawy moralne. Niezwykle ważne jest, aby dziecko miało kontakt nie tylko z bajkami, które stanowią rozrywkę, ale również z takimi, z których płyną mądre przesłania. Święto ma na celu docenienie bajek i ich twórców, ale także zachęcenie dzieci do czytania – Międzynarodowy Dzień Postaci z bajek jest wspaniałą okazją, by rozwijać zainteresowania czytelnicze wśród najmłodszych.

W naszej szkole w tym dniu zrobiło się kolorowo i wesoło. Rodzice jak i uczniowie spisali się na medal- kostiumy jak i makijaże były na najwyższym poziomie. Pośród korytarzy mogliśmy napotkać: kowboja, myszki Minnie, kotki, smoki, Krzyżaka, Śnieżkę, aniołka, czarownicę, księżniczki, super bohaterów i wiele wiele innych ciekawych postaci.
Podczas zajęć uczniowie podjęli się zadania specjalnego z tej okazji- musieli odkodować zakodowane postacie z ulubionych bajek najmłodszych jak i tych starszych.
 a  a  a
a  s
 
Nowakowska Paulina
Juskowiak Anna

a


 

Nauka, zabawa, przyszłość, czyli Lego Education w szkole.

zW tym roku szkolnym, nasza placówka bierze udział w ogólnopolskiej akcji Lego Education, która opiera się na uatrakcyjnieniu form realizacji treści z zakresu programowania. Bazą zajęć są zestawy klocków Lego, dedykowane dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawy bardziej zaawansowane dla klas starszych. Tegorocznym założeniem jest wdrożenie w zajęcia programowania przy pomocy zestawu We Do 2.0 uczniów już od pierwszych klas, a dalej kontynuacja programu na kolejne lata edukacji. Na początku warsztaty są prowadzone podczas zajęć rozwijających uzdolnienia, z wybraną grupą uczniów, którzy w drugim półroczu zdobytą wiedzę i umiejętności przekażą swoim kolegom i koleżankom z klasy.

Uczniowie pracują w dwuosobowych zespołach, z czego każdy z nich ma przypisany zestaw klocków i tablet. Muszą wspólnie skonstruować wybrany model, który mogą dowolnie przerabiać lub wzbogacać o własne pomysły. Kolejnym krokiem jest stworzenie odpowiedniego programu, aby móc sterować modelem - ruch, dźwięk, kolory, także wg własnych założeń.

Korzyści z programu są szerokie, ponieważ rozwijają one kluczowe umiejętności, niezbędne w szkole, takie jak: współpraca w grupie, kreatywność, samodzielność, pomysłowość, planowanie, autoprezentacja. Prócz tego dzieci podczas zajęć mają do czynienia z edukacją przyrodniczą - scenariusze, które prezentują problem ekologii na świecie; z fizyką – znajomość podstawowych praw, z edukacją matematyczną, a nawet edukacją polonistyczną - rozwijanie wypowiedzi, umiejętność prezentacji.

Pod linkiem znajduje się szczegółowa prezentacja z zajęć z klasy 3a. Zapraszam wraz z moimi uczniami na wirtualne lekcje.

>>Prezentacja<<

 

Weronika Janus


 

Istny cyrk!

aUczniowie z klasy 3a biorą , w tym roku szkolnym, udział w programie, który ma na celu wdrożenie podczas lekcji, innowacyjnych metod i form prowadzenia zajęć. W tym przypadku polegają one na wykorzystaniu w edukacji elementów pedagogiki cyrku, pedagogiki zabawy i Treningu Umiejętności Społecznych. Głównym celem wprowadzenia innowacji jest, w możliwie skuteczny sposób, zminimalizowanie niekorzystnych skutków edukacji zdalnej, w tym relacji między uczniami. Aby zachęcić dzieci do aktywnej pracy, wzbudzić w nich zainteresowanie, a współczesne czasy i ich bogactwo wszelkich dóbr podnosi wysoko barierkę, należy wprowadzić coś nowego, z czym uczniowie nie mieli jeszcze do czynienia, stąd pomysł na powyższą innowację. Zdjęcia wraz z filmikami z dotychczasowej realizacji oraz cele szczegółowe programu zawarte są w prezentacji. Serdecznie zapraszamy do wglądu.

>>Prezentacja<<

 a  a

Weronika Janus


 

Burmistrz Gostynia przedłużył termin składania wniosków o granty PPGR

do dnia 2 listopada 2021 roku do godz. 15.30.

Jest to termin ostateczny.

Wnioski należy składać tylko i wyłącznie w Ratuszu

w Wydziale Oświaty i Spraw Społecznych – pokój nr 9.


 

Dodatkowe informacje