„Nasz chleb powszedni...”

 

a27 października 2021 roku uczniowie klasy 3b wraz z opiekunami udali się do Muzeum Piekarnictwa w Pleszewie. Znajduje się ono w budynku dawnej piekarni, która działała w tym miejscu od 1913 r. Jeszcze w 2005 roku wypiekano w niej chleb. Gdy właściciele – Państwo Grażyna i Tomasz Vogt – wybudowali nowoczesną piekarnię, w dawnej siedzibie postanowili urządzić muzeum.

Podczas lekcji muzealnej dzieci miały możliwość poznania tradycyjnych metod wyrabiania ciasta oraz zobaczyć narzędzia i stare maszyny, które ułatwiały pracę piekarzowi 200 lat temu. Uczyły się szacunku dla chleba i tradycji. Poszerzyły wiedzę o piekarstwie, zawodzie piekarza oraz jego historycznym warsztacie. Mogły również własnoręcznie formować z ciasta drożdżowego bułeczki, rogaliki i inne fantazyjne formy w zależności od pomysłowości.

W czasie, gdy dzieci oglądały film o historii chleba, ich „twórczość” wypiekała się w piecu. Gdy tylko smaczne i fantazyjne wytwory stamtąd wydobyto, zostały od razu zjedzone lub zabrane do domu. Wycieczka dostarczyła dzieciom wielu wrażeń i radości. Każdy uczestnik otrzymał ,,DYPLOM MISTRZOWSKI’’ za wykonanie figurki z ciasta.

 a

Sylwia Wojtkowiak

Agnieszka Białas


 

Koszulki marki „Balladyna”

aUczniowie klas ósmych (8b i 8d) mieli okazję wcielić się w rolę projektantów i stworzyć koszulki nawiązujące do poznanej wcześniej lektury – „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Okazało się, że znane są im symbole władzy, morderstwa, tajemnicy, sprawiedliwych wyroków, praw natury – chętnie malowali pioruny, maliny, wierzbę, koronę, nóż. Na koszulkach znalazły się także rymowane hasła, np. „Balladyna – krwawa dziewczyna”. Lekcja pozwoliła uczniom oswoić się z ukrytymi znaczeniami przedmiotów utworu.

z

Sandra Idkowiak


 

Informacja dotycząca drugiej dawki szczepień HPV

16 listopada 2021 roku

>>harmonogram<<

do wypełnienia i wydrukowania pozostaje ankieta

>>Ankieta<<

 


 

ZBIÓRKA „MIKOŁAJE 2021”

Właśnie ruszyliśmy z tegoroczną akcją charytatywną „Mikołaje 2021” w naszej szkole.

Szczegółowe informacje zostały przesłane wszystkim przez dziennik Vulcan, dodatkowo na korytarzach zostaną rozwieszone plakaty informujące, co i gdzie można przynosić.

Serdecznie zachęcamy do aktywnego udziału, w końcu każdy z nas może zostać Mikołajem.

Anna Juskowiak

Paulina Nowakowska

Weronika Janus


 

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek

zMiędzynarodowy Dzień Postaci z Bajek obchodzimy 5 listopada. Jest to również dzień urodzin Walta Disney’a, najbardziej znanego twórcy bajek, który w latach 30. XX wieku założył w Hollywood The Walt Disney Company – wytwórnię produkująca filmy rysunkowe. To wtedy rozpoczął się dynamiczny rozwój filmów animowanych dla najmłodszych widzów.

Bajki odgrywają ważną rolę w życiu każdego malucha. Bawią, rozwijają wyobraźnię, wzbogacają słownictwo. Wartościowe bajki wykształcają w dzieciach także odpowiednie postawy moralne. Niezwykle ważne jest, aby dziecko miało kontakt nie tylko z bajkami, które stanowią rozrywkę, ale również z takimi, z których płyną mądre przesłania. Święto ma na celu docenienie bajek i ich twórców, ale także zachęcenie dzieci do czytania – Międzynarodowy Dzień Postaci z bajek jest wspaniałą okazją, by rozwijać zainteresowania czytelnicze wśród najmłodszych.

W naszej szkole w tym dniu zrobiło się kolorowo i wesoło. Rodzice jak i uczniowie spisali się na medal- kostiumy jak i makijaże były na najwyższym poziomie. Pośród korytarzy mogliśmy napotkać: kowboja, myszki Minnie, kotki, smoki, Krzyżaka, Śnieżkę, aniołka, czarownicę, księżniczki, super bohaterów i wiele wiele innych ciekawych postaci.
Podczas zajęć uczniowie podjęli się zadania specjalnego z tej okazji- musieli odkodować zakodowane postacie z ulubionych bajek najmłodszych jak i tych starszych.
 a  a  a
a  s
 
Nowakowska Paulina
Juskowiak Anna

a


 

Nauka, zabawa, przyszłość, czyli Lego Education w szkole.

zW tym roku szkolnym, nasza placówka bierze udział w ogólnopolskiej akcji Lego Education, która opiera się na uatrakcyjnieniu form realizacji treści z zakresu programowania. Bazą zajęć są zestawy klocków Lego, dedykowane dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawy bardziej zaawansowane dla klas starszych. Tegorocznym założeniem jest wdrożenie w zajęcia programowania przy pomocy zestawu We Do 2.0 uczniów już od pierwszych klas, a dalej kontynuacja programu na kolejne lata edukacji. Na początku warsztaty są prowadzone podczas zajęć rozwijających uzdolnienia, z wybraną grupą uczniów, którzy w drugim półroczu zdobytą wiedzę i umiejętności przekażą swoim kolegom i koleżankom z klasy.

Uczniowie pracują w dwuosobowych zespołach, z czego każdy z nich ma przypisany zestaw klocków i tablet. Muszą wspólnie skonstruować wybrany model, który mogą dowolnie przerabiać lub wzbogacać o własne pomysły. Kolejnym krokiem jest stworzenie odpowiedniego programu, aby móc sterować modelem - ruch, dźwięk, kolory, także wg własnych założeń.

Korzyści z programu są szerokie, ponieważ rozwijają one kluczowe umiejętności, niezbędne w szkole, takie jak: współpraca w grupie, kreatywność, samodzielność, pomysłowość, planowanie, autoprezentacja. Prócz tego dzieci podczas zajęć mają do czynienia z edukacją przyrodniczą - scenariusze, które prezentują problem ekologii na świecie; z fizyką – znajomość podstawowych praw, z edukacją matematyczną, a nawet edukacją polonistyczną - rozwijanie wypowiedzi, umiejętność prezentacji.

Pod linkiem znajduje się szczegółowa prezentacja z zajęć z klasy 3a. Zapraszam wraz z moimi uczniami na wirtualne lekcje.

>>Prezentacja<<

 

Weronika Janus


 

Istny cyrk!

aUczniowie z klasy 3a biorą , w tym roku szkolnym, udział w programie, który ma na celu wdrożenie podczas lekcji, innowacyjnych metod i form prowadzenia zajęć. W tym przypadku polegają one na wykorzystaniu w edukacji elementów pedagogiki cyrku, pedagogiki zabawy i Treningu Umiejętności Społecznych. Głównym celem wprowadzenia innowacji jest, w możliwie skuteczny sposób, zminimalizowanie niekorzystnych skutków edukacji zdalnej, w tym relacji między uczniami. Aby zachęcić dzieci do aktywnej pracy, wzbudzić w nich zainteresowanie, a współczesne czasy i ich bogactwo wszelkich dóbr podnosi wysoko barierkę, należy wprowadzić coś nowego, z czym uczniowie nie mieli jeszcze do czynienia, stąd pomysł na powyższą innowację. Zdjęcia wraz z filmikami z dotychczasowej realizacji oraz cele szczegółowe programu zawarte są w prezentacji. Serdecznie zapraszamy do wglądu.

>>Prezentacja<<

 a  a

Weronika Janus


 

Burmistrz Gostynia przedłużył termin składania wniosków o granty PPGR

do dnia 2 listopada 2021 roku do godz. 15.30.

Jest to termin ostateczny.

Wnioski należy składać tylko i wyłącznie w Ratuszu

w Wydziale Oświaty i Spraw Społecznych – pokój nr 9.


 

#SzkołaPamięta

a27.10.2021r. klasa 7a udała się wraz z wychowawcą, w ramach akcji MEN #SzkołaPamięta, na cmentarz w Gostyniu. Uczniowie uczcili pamięć powstańców wielkopolskich, a także rozstrzelanych, w 1939 roku przez hitlerowców, mieszkańców ziemi gostyńskiej oraz  czarno-legionistów. Młodzież odwiedziła również grób patrona naszej szkoły księdza Franciszka Olejniczaka, a także zapaliła znicz u pana Ksawerego Kempy, który cały czas jest w naszej pamięci.

 

a  a  z

W dniu 3 listopada uczniowie klasy 2b i 2c zapalili znicze w miejscach pamięci narodowej na gostyńskim Rynku.

a  a

Także 1a złożyła wizytę w miejscu pamięci.

a  a  a

 Krzysztof Dudkiewicz

Justyna Marcinkowska



Poznajemy pracę piekarza

 

aW poniedziałek, 25 października, klasa 3c pojechała do Muzeum Chleba w Pleszewie, by poznać dawne maszyny i sposób wypieku chleba. Najciekawszą atrakcją zajęć było własnoręczne formowanie przygotowanego ciasta drożdżowego i nadawanie mu fantazyjnych kształtów. Potem tylko do pieca i czekanie na pachnące bułeczki. Jak wyglądały gotowe wyroby możecie podziwiać i tylko palce lizać, bo rzeczywiście były pyszne

 

a  a

wychowawca

Justyna Tomczak


 

Wizyta gości z Nordhausen

aW styczniu 2020 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzynarodowym projekcie „Europa bez granic”. 40 uczniów pod opieką nauczycieli w czasie ferii wyjechało do Nordhausen, aby ze swoimi niemieckim kolegami przygotować koncert dla lokalnych władz i zaproszonych gości. Ponieważ współpraca zaowocowała nowymi znajomościami i odbiła się echem w niemieckim miasteczku i w Gostyniu, postanowiono po raz kolejny zaprosić naszą szkołę do współpracy. W związku z tym 19 października w naszej szkole gościła delegacja z Niemiec. Pani Sandra- osoba odpowiedzialna za projekt ze strony niemieckiej wraz z pozostałymi delegatami obejrzała naszą placówkę, a potem przeszła do głównego celu wizyty, którym było zaproszenie uczniów naszej szkoły do współpracy w organizacji kolejnego projektu w Nordhausen. Byliśmy mile zaskoczeni i na pewno, po zakończeniu pandemii, skorzystamy z propozycji wyjazdu i integracji polsko- niemieckiej.

Beata Kopaszewska


 

Rada Rodziców ogłasza

 konkurs na pracę przestrzenną „DOM”,

 opis zadania określony został w poniższym regulaminie:



REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU 

na pracę przestrzenną „DOM” 

kierowanego   dla uczniów klas 1-3 oraz 4-8.

organizowanego w ramach realizacji projektu

„Moja Rodzina - to jedyna drużyna”,

zadanie zrealizowane w ramach Programu Osłonowego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie- edycja 2021.

 

TEMAT PRACY:  „DOM”

 

Zadanie konkursowe:   Zastanów się, co dla Ciebie znaczy DOM i jak chciałbyś/ chciałabyś, aby widzieli go inni. 

Wspólnie z członkami rodziny stwórz kolaż zdjęć.

Dostarcz pracę do swojego wychowawcy do 9 listopada 2021 roku.

Dnia 9 listopada 2021 roku na holu szkoły zostanie stworzona wystawa prac, z której to zostaną wybrane najciekawsze, najbardziej pomysłowe i związane z przesłaniem wartości prace.

 

Jeden uczeń może przekazać jedną pracę do Wychowawcy. 



I CELE KONKURSU

- wyartykułowanie potrzeb związanych z relacjami rodzinnymi, zauważeniem potrzeb jednostki w grupie społecznej, jaką jest rodzina;

- wspólna zabawa przy tworzeniu prac przestrzennych

- rozwijanie kreatywności i twórczej wyobraźni.

 

II ZASADY UCZESTNICTWA

  • Konkurs skierowany jest do uczniów klas  I-III oraz IV-VIII

  • Zadaniem konkursowym jest wykonanie kolażu zdjęć związanego ze słowem „DOM” 

  • Termin: do 9 listopada 2021 roku.

 

III KRYTERIA OCENY PRAC KONKURSOWYCH

 

Prace oceniać będzie komisja konkursowa składająca się z przedstawicieli Rady Rodziców oraz Grona Pedagogicznego biorąc pod uwagę:

 

- zgodność przekazu pracy z celem konkursu,

- walory artystyczne i estetyczne,

- pomysłowość i oryginalność 

 

Ocena  prac w dniu 10 listopada 2021 r.

 

 Wyniki zostaną podane do publicznej wiadomości poprzez system Vulkan i stronę internetową szkoły.

 

Nagroda: 

Kategoria klas:

1) 1-3 bilety  3 X rodzinne wyjście na BOWLING  ( do wykorzystania w określonym terminie)

2) 4-8 bilety 3 X rodzinne wyjście na BOWLING  ( do wykorzystania w określonym terminie)

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie :)



Rada Rodziców zastrzega sobie prawo do ufundowania dodatkowych nagród w przypadku dużego zainteresowania konkursem.

 




Rada Rodziców ogłasza

 konkurs na kolaż zdjęć „Wspólne chwile ulotne jak motyle”,

 opis zadania określony został w poniższym regulaminie:




REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU 

na pracę przestrzenną „Wspólne chwile ulotne jak motyle” 

kierowanego   dla uczniów klas 1-8.

organizowanego w ramach realizacji projektu

„Moja Rodzina - to jedyna drużyna”,

zadanie zrealizowane w ramach Programu Osłonowego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie- edycja 2021.

 

TEMAT PRACY:  Wspólne chwile ulotne jak motyle

 

Zadanie konkursowe:   Stwórz kolaż zdjęć dotyczących momentów z życia rodzinnego. 

 Ważne jest, aby kolaż uwzględniał fotografie z czasu teraźniejszego i przeszłego.

Dostarcz pracę do swojego wychowawcy do 9 listopada 2021 roku.

Dnia 9 listopada 2021 roku na holu szkoły zostanie stworzona wystawa prac, z której to zostaną wybrane najciekawsze kolaże, spośród których zostaną wyłonieni laureaci.

 

Jeden uczeń może przekazać jedną pracę do Wychowawcy. 

 

I CELE KONKURSU

- wyartykułowanie potrzeb związanych z relacjami rodzinnymi, zauważeniem potrzeb jednostki w grupie społecznej, jaką jest rodzina;

- wspólna zabawa przy tworzeniu kolażu zdjęć;

- rozwijanie kreatywności i twórczej wyobraźni;

 

II ZASADY UCZESTNICTWA

  • Konkurs skierowany jest do uczniów klas  I-III oraz IV-VIII

  • Zadaniem konkursowym jest wykonanie kolażu zdjęć związanego nawiązującego do hasła "Wspólne chwile ulotne jak motyle" 

  • Termin: do 9 listopada 2021 roku.

 

III KRYTERIA OCENY PRAC KONKURSOWYCH

Prace oceniać będzie komisja konkursowa składająca się z przedstawicieli Rady Rodziców oraz Grona Pedagogicznego biorąc pod uwagę:

 

- zgodność przekazu pracy z celem konkursu,

- walory artystyczne i estetyczne,

- pomysłowość i oryginalność 

 

Ocena  prac w dniu 10 listopada 2021 r.

 

 Wyniki zostaną podane do publicznej wiadomości poprzez system Vulkan i stronę internetową szkoły.

 

Nagrody:

 

Kategoria klas 1-8:

3 X Zaproszenie na rodzinny taniec połamaniec w Szkole tańca „DESPERADO” gwarantujący świetną zabawę i kolejny fantastyczny moment do uchwycenia w obiektywie aparatu

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie :)



Rada Rodziców zastrzega sobie prawo do ufundowania dodatkowych nagród w przypadku dużego zainteresowania konkursem.





 

Rada Rodziców zaprasza uczniów klas 1-8 z rodzinami ,

do wspólnego spędzenia czasu wolnego

dnia 10 listopada 2021 roku,

o godzinie 15:30.

 

organizowanego w ramach realizacji projektu

„Moja Rodzina - to jedyna drużyna”,

zadanie zrealizowane w ramach Programu Osłonowego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie- edycja 2021.




Zapewniamy świetną

zabawę dla dużych

i mniejszych członków rodzin.

 

W ramach działań związanych z propagowaniem wspólnego spędzania czasu wolnego zostanie przeprowadzony w budynku szkoły

 turniej gier  „ESCAPE FAMILY GAME”.

 

ZASADY UCZESTNICTWA

 

W przypadku dużej ilości zgłoszeń organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wyboru ilości uczestników ograniczając zgłoszenia od 3 do 6 osób (rodzina w danej klasie ze względów dostosowania wymogów sanitarnych oraz zachowania bezpieczeństwa w czasie pandemii).

DLATEGO NIE ZWLEKAJ ZGŁOŚ SIĘ JUŻ DZIŚ Śmiech

 

Organizatorzy kładą nacisk na zachowanie wymogów sanitarnych dotyczących pandemii. Do tego celu zostanie wykorzystanych kilka izb lekcyjnych. Przed każdą salą dostępne będą środki dezynfekcyjne.



CELE KONKURSU

  • wspólna zabawa przy realizacji zadań wytwórczych

  • zachęcenie rodziców poprzez działania profilaktyczne do wspólnego spędzania czasu, 

  • rozwijanie aktywności twórczej i wyobraźni ,

  • integracja społeczności szkolnej z rodzicami poprzez zabawę.

 

REGULAMIN TURNIEJU:

 >>Pobierz<<



Serdecznie zapraszamy do udziału w turnieju Śmiech




 

 







Zabawy z wiatrem

aJesień to czas nie tylko zmiany temperatury, koloru liści na drzewach za oknem czy konieczności pożegnania się z letnimi ubraniami. Jest to czas na zabawy z wykorzystaniem siły wiatru. Któż z Was nie puszczał latawca, papierowego samolotu czy nie bawił się puszczaniem klonowego nasionka? Na pewno wielu. Tym razem uczniowie z mojej klasy po zajęciach związanych z wyjaśnianiem, czym jest wiatr i do czego człowiek wykorzystuje jego potęgę, konstruowali pojazdy napędzane siłą wiatru. Jak można zobaczyć na zdjęciach połączyli funkcję dwóch pojazdów - żaglówki i czterokołowca. Po zajęciach z majsterkowania nadszedł czas na wypróbowanie maszyn. Radość była duża, gdy zaczęły jeździć po szkolnym bruku.

 a  z

Wychowawca

Justyna Tomczak


 

JESTEM TOLERANCYJNY, PONIEWAŻ…

zW październiku w naszej szkole podejmowane są różne działania związane ze zbliżającym się Dniem Tolerancji. Oprócz udziału w działaniach szkolnych organizowanych z tej okazji uczniowie klas 5b i 8c postanowili zrobić coś więcej. Akcja związana z propagowaniem tolerancji stała się dla nich okazją do zastanowienia się nad własną postawą w stosunku do innych osób. Efektem tych przemyśleń stała się „tolerancyjna” stonoga, która przywędrowała do sali 39 i rozsiadła się wygodnie na gazetce ściennej. Zachęcamy wszystkich, aby wejść do tej klasy, przywitać się z sympatycznym zwierzątkiem i uważnie obejrzeć jego brzuszki – na nich znalazły się refleksje piąto- i ósmoklasistów, którzy pokazali, co znaczy bycie tolerancyjnym.

Magdalena Woźniakowska


 

Pasowanie pierwszoklasistów

Dnia 14 października odbyła się w naszej szkole uroczystość pasowania pierwszoklasistów. 59 dzieci weszło w poczet uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyniu. Akademia została przygotowana przez uczniów klas drugich oraz ich wychowawczynie. Podczas występów, dzieci przypomniały swoim młodszym kolegom i koleżankom znaczenie ważnych wartości, takich jak przyjaźń i koleżeństwo. Zapoznały z obowiązkami dobrego dyżurnego oraz zasadami obowiązującymi w szkole, a także podstawowymi przepisami drogowymi przechodzenia przez jezdnię. Akademię urozmaiciły także występy taneczne oraz wesołe piosenki. Pierwszoklasiści otrzymali piękne dyplomy, które będą im przypominać o tej ważnej dla nich uroczystości.

>>zdjęcia<<

>>Film<<

Elżbieta Szczygieł

Justyna Marcinkowska

Anna Juskowiak


 

Grant PGR

Uprzejmie informujemy, że trwa nabór wniosków o granty PGR, dzięki któremu uczniowie zamieszkali w Gminie (np.: obejmującej zasięgiem dawny PGR Gola, Stacja Hodowli Roślin Dusina) mogą otrzymać laptop. Rodzice niepełnoletniego ucznia mogą złożyć oświadczenie (wzór do pobrania poniżej lub do odbioru w sekretariacie szkoły łącznie ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych), które będzie podstawą złożenia wniosku zbiorczego przez Gminę. Uczeń musi być krewnym w linii prostej byłego pracownika PGR.

>>Pobierz wniosek<<

>>zgoda na przetwarzanie danych osobowych<<

Wnioski w wersji papierowej należy złożyć w sekretariacie szkoły w terminie

do dnia 25 października 2021 r. do godziny 11:00.

 

 


 

OSCARY 2021/22

saPodczas tegorocznego Dnia Edukacji Narodowej uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka w Gostyniu postanowili otworzyć Wielką Galę i wręczyć wybranym nauczycielom Oscary. Wytypowanych zostało pięć kategorii „ Mikrofon Roku”, „Żartowniś Roku”, „Luzak Roku”, „Bratnia Dusza” oraz „Złoty Wykładowca”. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, pod czujnym okiem opiekunów pani Magdaleny Szwengler oraz pani Pauliny Nowakowskiej, przeprowadzili wśród wszystkich uczniów anonimowe ankiety, w których każdy respondent miał wyznaczyć nauczyciela w danej kategorii. Po podliczeniu wszystkich głosów oraz rozłożeniu czerwonego dywanu zaprosiliśmy zwycięzców na oscarową ściankę i wręczyliśmy statuetki. Głosy rozkładały się różnie. Zdobywcą aż dwóch statuetek okazał się pan Adam Bartkowiak – uczniowie uważają go za Luzaka oraz Żartownisia Roku. Nauczycielem, którego głos słychać zawsze głośno i wyraźnie została pani Magdalena Gorwa – Miś, jednocześnie zyskując tytuł „Mikrofon Roku”. Wykładowcą, który swoją wiedzę potrafi przekazywać w sposób interesujący i skuteczny został Pan Krzysztof Dudkiewicz – otrzymał statuetkę ”Wykładowcy Roku”. Oskar „Bratnia Dusza”, czyli zdaniem uczniów nauczyciel, który jest dla nich przyjacielem powędrował do pani Barbary Carvahlo.

Cała uroczystość odbyła się w podniosłej atmosferze. Statuetki zostały wręczone przez przedstawicieli poszczególnych klas. Była to pierwsza gala rozdania Oscarów, ale już dziś planujemy kolejną w przyszłym roku. Drodzy nauczyciele starajcie się, bo to może właśnie wy, w kolejnych latach, dostąpicie zaszczytu i zostaniecie naszymi faworytami.

 a  a

a  a

a  a

Uczniowie SP5


 

a

 


 

Dodatkowe informacje